Nowa poradnia w Zabrzu - dni otwarte
W ramach niedawno uruchomionej placówki wsparcia pod nazwą ANIMA. Strefa Wsparcia Dzieci i Młodzieży organizujowane są bezpłatne konsultacje dla rodziców z różnymi specjalistami: psychologiem, logopedą, terapeutą integracji sensorycznej.
Konsultacje odbywać się będą w dniach 30.10.2021, w godz. 9.00-13.00 oraz 06.11.2021, w godz. 9.00-14.00 (po wcześniejszych zapisach w formularzu lub telefonicznie)
Organizowane są w ramach naszych Dni Otwartych, na które serdecznie chcemy zaprosić rodziców z dziećmi. Przewidywane są dla najmłodszych zajęcia grupowe, konkursy, atrakcje plastyczne i muzyczne.
„Kot-O-Ciaki” jako punkt wyjścia do rozmowy z dzieckiem o telefonie i grach
Szanowni Państwo,
Wraz z kadrą przedszkola zauważamy wśród naszych licznych wychowanków ogromne zainteresowanie cyfrowym światem, zwłaszcza grami dostępnymi na smartfonach. Wiele z tych gier to propozycje edukacyjne i dostosowane treścią do wieku dzieci (choć niestety nie wszystkie). Pamiętając zatem o zaletach niektórych gier, nie zapominajmy, że obecnie już nawet 30% nastolatków jest uzależnionych od internetu. Może nam się wydawać, że przedszkolakom jeszcze daleko jest do okresu dojrzewania. Jednak warto już teraz zwracać uwagę na to, w co i ile czasu grają nasze dzieci, by nie umacniać w nich niezdrowych nawyków związanych z korzystaniem z mediów.
Chciałabym zaproponować Państwu jeden z odcinków bajki „Kot-O-Ciaki” jako punkt wyjścia do rozmowy z dzieckiem o korzystaniu z telefonu i gier:
https://www.youtube.com/watch?v=gITuUlM10R4
Uczmy dzieci, jak wesoło i kreatywnie spędzać czas w rzeczywistym świecie. Nasza obecność przy dzieciach, wspólne zabawy i spacery będą nie tylko budować relacje w rodzinie, ale też stanowić profilaktykę przed zamykaniem się w wirtualnym świecie.
Magdalena Kiermaszek, psycholog
BAJKI POLECANE DLA PRZEDSZKOLAKÓW
Pamiętajmy, że nasze dzieci różnią się między sobą. Dla jednego czterolatka proponowana dla jego grupy wiekowej bajka będzie dobrym wyborem, a dla jego najlepszego kolegi ta sama animacja może okazać się za trudna lub odwrotnie – nudna, nieciekawa. Dlatego warto od czasu do czasu obejrzeć bajkę z dzieckiem – upewnić się, że rozumie fabułę i od czasu do czasu obejrzeć bajkę razem i zaobserwować, czy nie budzi ona negatywnych odczuć dziecka lub nadmiernej, niepokojącej ekscytacji. Jeśli jesteśmy pewni, że animacja jest odpowiednia dla naszej pociechy, nadal warto czasami obejrzeć ją wspólnie. Pozwala to poznać ulubionych bohaterów dziecka i może stać się punktem wyjścia do rozmów i zabaw opartych na motywach bajki (np. zabawa w wymyślone przygody postaci z bajki).
Poniżej zamieszam listę bajek rekomendowanych przez psychologów dla przedszkolaków. W razie pytań zachęcam do kontaktu: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Magdalena Kiermaszek, psycholog
Dla najmłodszych (2-3 lata)
Bing
Świnka Peppa
Wyspa Puffinów
TutTut Autka w pagórkowie
Miasto Samochodów
Dino i Dina
Dla dzieci w wieku 4+
Psi Patrol
Dinopociąg
Bob Budowniczy
Maniek Złota Rączka
Strażak Sam
Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham
Franklin
Zgaduj z Jessem
Stacyjkowo
Ciekawski George
Śmieciarka
Kajtuś
Małe Królestwo Bena i Holy
Dla dzieci 5+ i 6+ (starsze dzieci oczywiście mogą być też nadal zainteresowane bajkami wymienionymi w poprzednich kategoriach)
Domisie
Dora
Blaze i Mega maszyny
Gigantozaur
Karolek z naklejkowa
Pidżamersi
Jeźdźcy smoków. Załoga ratunkowa
Noddy w krainie zabawek
Miś Paddington
Dinotrux
UWAGA! Drodzy Rodzice!
Żyjemy w czasach niespotykanego dotąd dostępu do wszelkiego rodzaju technologii. Wasze dzieci mają możliwość oglądania niezliczonej ilości bajek i grania w różne gry komputerowe oraz instalowane w smartfonach. Ta różnorodność i możliwość wyboru jest oczywiście dobra i każdy może znaleźć w cyfrowym świecie coś dla siebie.
Pamiętajmy jednak, że odpowiedzialność za właściwe korzystanie przez dzieci z dobrodziejstw techniki spoczywa na nas, rodzicach. Według najnowszych wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dzieci do drugiego roku życia nie powinny w ogóle mieć kontaktu z ekranem telewizora, smartfona czy komputera. Dla dzieci od 2 do 5 roku życia czas spędzony przed ekranem powinien wynosić maksymalnie godzinę dziennie. WHO zwraca również uwagę na ogromne znaczenie aktywności fizycznej dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego.
Wszyscy wiemy, że nasze dzieci oglądają bajki lub grają w gry i będą to robiły nadal. Warto jednak się zastanowić – ile czasu tak naprawdę moje dziecko spędza przed ekranem? Czy na pewno wiem, na co patrzy? Czy znajdujemy czas na wspólną zabawę, spacery?
Niebawem przedstawię Państwu listę bajek rekomendowanych przez psychologów dla przedszkolaków. Naturalnie istnieje również mnóstwo innych, dobrych bajek. Zachęcam do świadomych poszukiwań. Nie każda bajka jest bezpieczna dla rozwoju naszego dziecka, a pozwalanie pociechom na oglądanie filmów dla dorosłych (superbohaterowie Marvela!), gdzie nie są w stanie przetworzyć szybko zmieniających się obrazów i zrozumieć fabuły, wpływa niekorzystnie na rozwój mózgu.
W razie jakichkolwiek pytań czy wątpliwości dotyczących mediów, konkretnych bajek czy gier, proszę o wiadomość na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Magdalena Kiermaszek, psycholog
PROPOZYCJE ZABAW I KART PRACY DO ZREALIZOWANIA W DOMOWYM ZACISZU
1. Ćwiczenia słuchu fonematycznego
2. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 1
5. Słownictwo wspomagające rozwój mowy
6. Utrwalamy wymowę głoski [s] cz. 2
7. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 2
10. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 3
16. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 4
18. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 5
19. Wysłuchujemy samogłoski na początku wyrazów
21. Głoska K w śródgłosie cz.2
22. W zdrowym ciele, zdrowym duch! Zadanie 6
24. Uczymy sie wymawiac dłuższe słowa
27. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 7
28. Ćwiczymy wymowę głoski [z]
29. Słownictwo wspomagające rozwój mowy. Odzież wiosenna
31. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 8
33. Głoska k w opozycji ze spółgłoską cz. 4
34. Ćwiczymy wymowę głoski [l]
36. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 9
37. Głoska k występująca dwukrotnie w wyrazie cz. 5
39. Ćwiczymy wymowę głoski [l] w dłuższych wyrazach
40. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 10
41. Głoska k występująca w dwóch wyrazach cz. 6
43. Utrwalamy wymowę głoski [l]
44. W zdrowym ciele, zdrowy duch!
45. Głoska k występująca w zdaniach cz. 7
47. Różnicujemy głoski [l] i[j]
48. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 12
49. Słownictwo- Święta wielkanocne
50. Ćwiczymy wymowę głoski [w]
52. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 13
53. Różnicowanie głosek k-t w zdaniach cz. 8
54. Mamo, tato , zagraj ze mną!
55. Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy
56. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 14
57. Głoska G na początku wyrazu cz. 1
59. Wspomaganie rozwoju mowy cz 1
60. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 15
61. Głoska G w środku wyrazu cz. 2
63. Wspomaganie rozwoju mowy cz 2
64. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 16
65. Głoska G występująca ze spółgłoską cz. 3
67. Wspomaganie rozwoju mowy cz 3
68. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 17
69. Słownictwo wspomagające rozwój mowy - Zwierzęta na wsi
70. Ćwiczenia wymowy p-b w prostych słowach
72. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 18
73. Wspieranie emocjonalnego rozwoju dziecka
74. W zdrowm ciele, zdrowym duch! Zadanie 19
75. Wspomaganie rozwoju mowy cz. 4 - zwierzęta gospodarskie
77. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 20
79. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 21
82. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 22
83. Ćwiczymy wymowę głosek s i ś
85. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 23
87. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 24
89. Ćwiczymy wymowę głosek [sz] i [s]
90. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 25
92. Ćwiczymy wymowę głosek [sz] i [ś]
93. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 26
95. Słownictwo wspomagające rozwój mowy Zwierzęta domowe cz. 1
97. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 27
99. Ćwiczymy wymowę CZ - cz. 2
100. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 28
101. Słownictwo wspomagające rozwój mowy Zwierzęta domowe cz. 2
103. Głoska G występująca w dwóch wyrazach cz. 4
105. Ćwiczenia wymowy CZ - cz. 3
106. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 29
107. Głoska G w zdaniach cz. 5
108. Gra terapeutyczna + instrukcja
109. Różnicujemy głoski CZ i C w wyrazach
110. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 30
111. Różnicujemy głoski sz i ż
113. Słownictwo wspomagające rozwój mowy Sklep cz. I
114. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 31
115. Słownictwo wspomagające rozwój mowy Sklep cz. II
116. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 32
119. Ćwiczymy wymowę słów trudnych
120. Ćwiczenia prawidłowej wymowy głoski G cz. 6
121. Porównaj elementy ze sobą
122. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 33
124. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 34
126. Ćwiczymy wymowe głosek k g w nazwach zwierząt
Załącznik do Ćwiczymy wymowę k g
129. Ćwiczenia przygotowujące do wywołania głoski r cz. 2
131. Chmurka, słońce czy piorun
132. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 35
134. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 36
135. Ćwiczenia słownikowe wspomagające rozwój mowy biernej i czynnej "Łąka" cz. 1
137. Ćwiczenia słownikowe wspomagające rozwój mowy biernej i czynnej Łąka cz. 2
139. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 37
142. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 38
144. Ćwiczenia poprawnej wymowy głoski r cz. 3
146. Ćwiczenia prawidłowej wymowy głoski r cz. 4
147. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 39
149. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 40
151. Ćwiczenia przygotowujące do poprawnej wymowy głoski r w opozycji ze spółgłoską t cz. 5
152. Wymowa głosek syczących - słowa trudniejsze fonetycznie
153. Rozwijanie słownictwa -zabawki
154. Słownictwo wspomagające rozwój mowy i doskonalenie logicznego myślenia temat Prace domowe.
155. Duże sprawy w małych głowach
156. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 41
158. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 42
159. Rozwijanie słownictwa - Jedzenie
160. Utrwalamy przyimki: na, pod, w
162. Utrwalanie głoski r w opozycji ze spółgłoską b cz. 6
163. Rozwijanie słownictwa - pojazdy
164. Utrwalanie prawidłowego wzorca mownego głoski r w opozycji ze spółgłoską p cz.7
166. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 43
167. Utrwalanie głoski r w opozycji ze spółgłoską k cz 8
169. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 44
170. Antonimy - przeciwieństwa
172. Rozwijanie słownictwa - zwierzęta
173. Słownictwo wspomagające rozwój mowy Dzień Mamy i Dzień Taty
175. Ćwiczenia słuchu fonemowego
176. Rozwijanie słownictwa - meble
178. Głoska r w opozycji ze spółgłoską g cz. 9
179. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 45
181. Głoska r w nagłosie na początku wyrazu cz. 10
182. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 46
184. Głoska r w śródgłosie w środku wyrazu cz. 11
186. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 47
187. Ćwiczenia wymowy głosek wargowo-zębowych
188. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 48
189. Ćwiczenia z samogogłoskami
190. Ćwiczenia wymowy głosek wargowo-zębowych cz. 2
191. W zdrowym ciele, zdrowy duch! Zadanie 49
193. Ćwiczymy wymowę głosek dź_dż
194. Ćwiczymy wymowę głosek Ł W F
195. Ćwiczenia z głoskami Ł_W_F_cz. 2.
196. Ćwiczenia z głoskami Ł W F cz 3
197. Ćwiczenia wymowy prostych słów dwusylabowych
198. Ćwiczymy wymowę głosek miękkich cz. 1
199. Ćwiczymy wymowę głosek miękkich cz. 2
200. W zdrowym ciele, zdrowy duch. Zadanie 50
201. Ćwiczymy wymowę głosek CZ i Ć