Innowacja logopedyczna III etap - ćwiczenia utrwalające głoski syczące: s, z, c, dz w wierszyku ,, Cyrk”
Dorota Krupa ,,Rymowanki – utrwalanki” ,,Cyrk”
W rynku piękne przedstawienie, występuje cyrk na scenie.
Podskakuje klaun niebieski, biegną tresowane pieski, kozy zebry oraz słonie.
Pajacowi dzwoni dzwonek. Baletnica zerka z liny i zabawne stroi miny.
Magik mocno laską trąca i z cylindra ma zająca.
Oj, udana to zabawa! Dla artystów wielkie brawa.
Po przeprowadzonych w grupie Biedronki ćwiczeniach: oddechowych i artykulacyjnych, dzieci wiedzą jak prawidłowo ułożyć narządy
artykulacyjne i wypowiedzieć głoski: s, z, c, dz. W dniu dzisiejszym, ćwiczyliśmy głoski syczące w wierszyku ,, Cyrk”.
W celu utrwalenia prawidłowego wzorca mownego tych głosek, proszę o systematyczne ich wykonywanie, aby dzieci je zapamiętały.
Wszystkie dzieci otrzymały wersję papierową wierszyka. Zachęcam Państwa i dzieci do ćwiczeń w domu. Innowacja logopedyczna na ten rok
szkolny została zakończona. Kolejna rozpocznie się w marcu 2023 roku i dotyczyć będzie głosek szumiących: sz, ż, cz, dż.
Edyta Mizgała - neurologopeda
Innowacja logopedyczna - etap II
Ćwiczenia artykulacyjne:
Szerokie rozciąganie ust, uśmiechamy się bardzo szeroko.
Uśmiech raz z jednej, raz z drugiej strony.
Oblizywanie czubkiem języka dolnych ząbków.
,,Liczenie czubkiem języka” dolnych ząbków.
Obraz głosek s, z, c, dz:
Wargi rozciągają się jak do uśmiechu.
Ząbki są złączone.
Język leży płasko, dotykając dolnych zębów. Opieranie języka o dolne zęby i syczenie jak wąż: ssssss
Bardzo proszę zwracać uwagę aby podczas realizacji głosek: s, z, c, dz język był oparty o dolne zęby i nie wychodził z buzi.
Zachęcam Państwa i dzieci do ćwiczeń w domu przed lustrem.
Edyta Mizgała – neurologopeda
Innowacja logopedyczna ,, Od malucha do językowego zucha”.
Szanowni Państwo w dniu dzisiejszym rozpoczęłam w grupie Biedronek wdrażanie innowacji logopedycznej ,, Od malucha do językowego zucha”. Do napisania innowacji logopedycznej skłoniły mnie wyciągnięte wnioski z poprzednich lat pracy z dziećmi nad usprawnianiem narządów artykulacyjnych, wydłużaniem fazy wdechu i wydechu oraz poprawnością wypowiedzi szeregu syczącego, szumiącego oraz rotacyzmu. Zaobserwowałam, że dzieci mają dużą trudność z prawidłową realizacją głosek syczących: [s, z, c, dz,] szumiących: [sz, ż, cz, dż] oraz głoski [r]. Tradycyjne powtarzanie ćwiczeń często jest dla dzieci mało atrakcyjne i staje się nużące. Dzieci lubią ciekawe ćwiczenia i zabawy podczas, których bawiąc uczą się prawidłowych wzorców mownych. Wtedy szybciej zapamiętują ćwiczenia i dużo chętniej utrwalają prawidłowe wzorce.
Czas realizacji zajęć od 17. 03. 2022 r – 31. 03. 2022 r (raz w tygodniu czwartek ok. 30 minut), następnie w: marcu 2023 r (trzy zajęcia w miesiącu) i w marcu 2024 r
(trzy zajęcia w miesiącu).
Cele innowacji:
Wydłużenie fazy wdechu i wydechu
Usprawnianie artykulatorów
Doskonalenie poprawnej realizacji głosek syczących
Wzbogacenie słownictwa biernego i czynnego
Doskonalenie pamięci
Doskonalenie motoryki małej
Wydłużanie czasu koncentracji uwagi
Nauka publicznych wystąpień
Innowacja podzielona jest na trzy etapy ćwiczeń:
I etap ćwiczenia oddechowe
II etap ćwiczenia artykulacyjne
III etap ćwiczenia utrwalające poszczególne głoski zgodnie z normą wiekową
Marzec 2022
• ćwiczenia oddechowe
• ćwiczenia artykulacyjne przygotowujące narządy artykulacyjne do prawidłowej realizacji głosek syczących.
• utrwalanie głosek: [s, z, c, dz ] w wierszyku.
Marzec 2023
• ćwiczenia oddechowe
• ćwiczenia artykulacyjne przygotowujące narządy artykulacyjne do prawidłowej realizacji głosek szumiących.
• utrwalanie głosek: [sz, ż, cz, dż ]w wierszyku.
Marzec 2024
• ćwiczenia oddechowe
• ćwiczenia artykulacyjne przygotowujące narządy artykulacyjne do prawidłowej realizacji głoski [ r].
• utrwalanie głoski [r] w wierszyku.
W dniu dzisiejszym odbyły się pierwsze ćwiczenia oddechowe podczas, których dzieci samodzielnie wykonały statki zrobione z plastikowych zakrętek. Dmuchały je na oceanie (miska z wodą). Następnie otrzymały statki do domu aby wspólnie z rodzicami ćwiczyć wydłużanie i pogłębianie oddechu w domu. Po każdych zajęciach będą Państwo otrzymywać ćwiczenia, które należy wykonywać w domu w celu wydłużania oddechu, usprawniania narządów artykulacyjnych oraz utrwalania prawidłowej realizacji poszczególnych głosek. Zachęcam do wspólnej zabawy z dziećmi w domu.
Edyta Mizgała - neurologopeda
Biedronki dbają o ptaki zimą.
Biedroneczki dbają o ptaszki zimą. Stworzyły samodzielnie małe karmniki i zawiesiły je w naszym przedszkolnym ogrodzie.